Ανοσοποιητικό Σύστημα: 7 τρόποι για να οχυρώσετε το τείχος του οργανισμού σας

Τι είναι το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου και πώς μπορούμε να το ενισχύσουμε;

Φέτος, ακούγοντας τις λέξεις ιός και γρίπη, η πρώτη ασπίδα που έρχεται στο μυαλό μας είναι η μάσκα. Το ύφασμα, που σε συνδυασμό με το σχολαστικό πλύσιμο των χεριών και τροφίμων προσφέρει έναν υψηλό βαθμό προστασίας ενάντια τόσο στον κορονοϊό, όσο και στις υπόλοιπες ιώσεις και τα κοινά κρυολογήματα. Στη μάχη κατά του χειμώνα όμως, έχουμε στην ευχέρειά μας πολλά ακόμη φυσικά εφόδια, ώστε να θωρακίσουμε το ανοσοποιητικό μας σύστημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Το ανοσοποιητικό (ή ανοσολογικό) σύστημα ενός οργανισμού αποτελείται από μια ομάδα οργάνων και βιολογικών μηχανισμών, που αποσκοπούν στην άμυνα κατά των εξωγενών παραγόντων. Μερικά από τα σημαντικότερα όργανα του είναι ο μυελός των οστών, ο θύμος αδένας, και έπειτα οι αμυγδαλές, ο σπλήνας, τα λεμφογάγγλια και οι πλάκες Peyer.

Τώρα μπορεί να αναρωτιέστε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς, ώστε να δώσουμε την ώθηση σε αυτό το σύστημα να προστατεύσει τον οργανισμό μας, όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Παρακάτω, λοιπόν, ακολουθούν 7 φυσικοί τρόποι, που θα σας λύσουν κάθε απορία.

 

Διατροφή 

Το Α και το Ω για έναν υγιή και δυνατό οργανισμό είναι η διατροφή, για την οποία καταιγιζόμαστε με συμβουλές από γονείς και γιατρούς, από πολύ μικρή ηλικία. Φέτος περισσότερο από ποτέ, είναι πολύ σημαντικό να εφοδιάσουμε τον οργανισμό μας με μια επαρκή ποσότητα σε φρούτα και λαχανικά, πλούσια σε βιταμίνες (προτιμότερα βιολογικής καλλιέργειας), δημητριακά ολικής αλέσεως που είναι περιεκτικά σε αντιοξειδωτικά, αλλά και άπαχη πρωτεΐνη και υγιεινά λιπαρά. Τα τελευταία έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ η άπαχη πρωτεΐνη τροφοδοτεί τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Επιπλέον, σημαντικό ρόλο σε μια διατροφή, που αποβλέπει στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού, παίζει η μείωση της ποσότητας επεξεργασμένης ζάχαρης, που καταναλώνουμε ημερησίως.

Βιταμίνες και προβιοτικά

Για να υποστηρίξουν την παραπάνω προσπάθεια βελτίωσης του ανοσοποιητικού μας συστήματος έρχονται τα συμπληρώματα βιταμινών και τα προβιοτικά, τα οποία δεν αντικαθιστούν σε καμία περίπτωση την πρόσληψη βιταμινών μέσω της ολοκληρωμένης διατροφής, αλλά την συμπληρώνουν. Οι βιταμίνες που επιδιώκουμε να προσλάβουμε και έχει αποδειχθεί ότι ενισχύουν την άμυνα μας είναι οι εξής:

 

  1. Βιταμίνη Α
  2. Βιταμίνη B6
  3. Βιταμίνη B12
  4. Βιταμίνη C
  5. Βιταμίνη D
  6. Βιταμίνη E

 

Επιπλέον, το ανοσοποιητικό μας σύστημα ενισχύουν και το φολικό οξύ, το σελήνιο, ο ψευδάργυρος, η εχινάκεια, το σκόρδο και τα προβιοτικά. Τα τελευταία βοηθούν τα καλά βακτήρια του εντέρου να εξουδετερώνουν εισβολείς, καθώς ένα πολύ μεγάλο μέρος του ανοσοποιητικού συστήματος βρίσκεται στο έντερο. Σημαντική πηγή προβιοτικών είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά και σκευάσματα που μας προμηθεύουν τα φαρμακεία.

Σωματική Άσκηση

Εάν και η υπερβολική σωματική άσκηση μπορεί να επιβαρύνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, η ελεγχόμενη μπορεί να το ενισχύσει. 30-60΄ λεπτά άσκησης, 2-4 φορές την εβδομάδα θα δώσουν στον οργανισμό σας αυτό που ακριβώς χρειάζεται. Βγείτε για περπάτημα ή τρέξιμο, κάντε ποδήλατο, χορέψτε και ακούστε τι είναι αυτό που ζητά το σώμα σας. Έτσι, θα είστε προστατευμένοι απέναντι σε ιούς και μικρόβια, αλλά θα βελτιώσετε και την διάθεση σας.

Ξεκούραση

Η έλλειψη επαρκούς ποσότητας και ποιότητας ύπνου συνδέεται άμεσα, τόσο με προβλήματα σωματικής υγείας, όσο και πνευματικής. Κοιμηθείτε 7-8 ώρες (8-10 ώρες για τα παιδιά), ώστε να βελτιώσετε την απόδοση του ανοσοποιητικού σας συστήματος και να αποφύγετε την μείωση της παραγωγής Τ-Λεμφοκυττάρων.

Κάπνισμα και αλκοόλ

Σταματήστε το κάπνισμα και καταναλώστε αλκοόλ με μέτρο. Όσο πολυπαιγμένη και αν ακούγεται αυτή η φράση, είναι σωτήρια στην εφαρμογή της. Ακολουθώντας αυτή τη συμβουλή θα δείτε τρομερή βελτίωση, όχι μόνο στην άμυνα του οργανισμού σας, αλλά και στην υγεία των ζωτικών οργάνων σας, την αντοχή σας, τη σεξουαλική σας ζωή, το δέρμα σας, τη γεύση και την όσφρηση σας, και γενικότερα στην ποιότητα ζωής σας.

Στρες

Η ελάττωση του άγχους και του στρες είναι το κλειδί για την υγεία και την απόδοση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Το μακροχρόνιο στρες, σε παιδιά και ενήλικες, υποβοηθά την δημιουργία φλεγμονών στο σώμα μας. Σήμερα υπάρχουν πολλοί τρόποι καταπολέμησης του στρες, με μερικούς από αυτούς να είναι η γιόγκα, ο διαλογισμός, η μουσική, η γυμναστική, ο χορός, η επαφή με την φύση αλλά και η ψυχοθεραπεία, η οποία προσφέρεται πλέον και διαδικτυακά.

Νερό

Ενυδατωθείτε!!! Η αφυδάτωση μας κάνει πιο επιρρεπείς στο να αρρωστήσουμε και προκαλεί πονοκεφάλους, προβλήματα στην πέψη, την καρδιά και την λειτουργία των νεφρών και του ευρύτερου ουροποιητικού συστήματος. Πίνοντας αρκετό νερό εξασφαλίζουμε την ευεξία ολόκληρου του σώματος μας.

 

Συνοψίζοντας, υπάρχουν πολλοί τρόποι να ενισχύσουμε και να βελτιώσουμε τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Μερικοί από αυτούς είναι όπως προαναφέραμε η διατροφή μας, η σωματική άσκηση, το lifestyle και η σωστή διαχείριση του στρες. Σίγουρα δεν μπορούν να μας προστατέψουν ενάντια σε κάθε ιό και μικρόβιο, αλλά μπορούν να δώσουν στο ανοσοποιητικό μας σύστημα τα απαραίτητα εφόδια, ώστε να αμυνθεί αποτελεσματικά απέναντι σε απειλητικούς για την υγεία μας παράγοντες.