Κουρκουμάς: Σύμμαχος του οργανισμού εδώ και 4.000 χρόνια

Ο κουρκουμάς μολονότι είναι ευρέως γνωστός για το χρυσοκίτρινο χρώμα που δίνει στο κάρυ και την χαρακτηριστική του θέση στην ινδική κουζίνα, έχει βαθιά τις ρίζες του στην ιατρική. Υπάρχουν αναφορές για την χρήση του εώς και 4.000 χρόνια πριν, στην Ινδία. Εκτεταμένη είναι η χρήση του επίσης στην Αγιουβερδική και παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική. Ο νόστιμος κουρκουμάς φημίζεται για τις αντισηπτικές, αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές και γευστικές του ιδιότητες.

Ποιοι είναι όμως οι λόγοι, που οδήγησαν τον άνθρωπο στο να εντάξει τον κουρκουμά στην χρήση τόσο της διατροφής, όσο και της ιατρικής;

  • Ο κουρκουμάς, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, εμποδίζει την εμφάνιση μερικών μορφών καρκίνου, ιδιαίτερα στο κεφάλι και τον λαιμό.
  • Έχει έντονες αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που προστατεύουν από τις βλαπτικές ελεύθερες ρίζες και επομένως, από τον καρκίνο στον προστάτη, το έντερο, το δέρμα, αλλά και άλλους τύπους καρκίνου.
  • Βοηθά στην αποτροπή και την μείωση της χοληστερόλης αλλά και των τριγλυκεριδίων.
  • Έχει ισχυρές αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες με αποτέλεσμα να μειώνει τους πόνους, που προέρχονται από ρευματοειδή αρθρίτιδα, να καταπραΰνει τα συμπτώματα, που προκαλεί η ραγοειδίτιδα και βελτιώνει την λειτουργία των γονάτων, όταν υπάρχει φλεγμονή.
  • Η κουρκουμίνη επιδρά στην χοληδόχο κύστη, προκαλώντας αυξημένη παραγωγή χολής, που βοηθάει στην πέψη.
  • Τέλος, η κουρκουμίνη προλαμβάνει έως έναν βαθμό τον σχηματισμό πλάκας, που μπορεί να φράξει τις αρτηρίες και να οδηγήσει σε καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια, ενώ η καθημερινή χρήση κουρκουμά βοηθά στην αποφυγή εκδήλωσης διαβήτη.

Κουρκουμάς: Άλλες χρήσεις

  • Μαγειρική: ενίσχυση γεύσης και χρώματος στο φαγητό.
  • Χρήση στα σύγχρονα φαρμακευτικά σκευάσματα.
  • Ως αρωματική ουσία: Στην παραγωγή αιθέριων ελαίων.
  • Ως χρωστική ουσία: Στην παρασκευή τροφίμων και υφασμάτων.
  • Χρήση στην θεραπεία της ακμής και των δυσχρωμιών του δέρματος.

Κουρκουμάς: Διατροφική αξία

1 κουταλάκι του γλυκού σκόνη κουρκουμά, που αντιστοιχεί σε 3 γραμμάρια περιέχει:

Θερμίδες 9.5 kcal
Λιπίδια 0.1g 1% ΣΗΠ
Υδατάνθρακες 2g 1% ΣΗΠ
Φυτικές Ίνες 0.7g 3% ΣΗΠ
Πρωτεΐνη 0.29g 1% ΣΗΠ
Βιταμίνη Ε 0.13mg 1% ΣΗΠ
Βιταμίνη C 0.78mg 1% ΣΗΠ
Νιασίνη (Β3) 0.041mg 1% ΣΗΠ
Παντοθενικό Οξύ (Β5) 0.016mg 1% ΣΗΠ
Νάτριο 0.81 mg 1% ΣΗΠ
Κάλιο 62.40 mg 1% ΣΗΠ
Ασβέστιο 5.04 mg 1% ΣΗΠ
Σίδηρος 1.65 mg 9% ΣΗΠ
Μαγνήσιο 6.24 mg 2% ΣΗΠ
ΣΗΠ: συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη βασισμένη σε δίαιτα 2000 θερμίδων

 

Τέλος, σημαντικό θα είναι να αποφύγετε την κατανάλωση κουρκουμά κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού, εάν είστε επιρρεπείς στην εμφάνιση χολόλιθων ή την απόφραξη των χολικών αγωγών, καθώς μπορεί να αυξήσει τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων, και εάν λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή για το έλκος στομάχου, αντιπηκτική αγωγή ή αντιδιαβητική αγωγή, καθώς μπορεί να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των φαρμάκων αυτών και να αυξήσει αντίστοιχα την παραγωγή στομαχικού οξέος, τον κίνδυνο αιμορραγίας ή υπογλυκαιμίας.