Πώς πρέπει να κάθεται το παιδί στο θρανίο;

Τα σχολεία άνοιξαν και τα παιδιά επέστρεψαν στις τάξεις και τους φίλους τους. Ειδικά τα πρωτάκια έχουν και το άγχος της προσαρμογής. Από την άλλη οι γονείς εκτός από τα μαθήματα έχουν να σκεφτούν και αν το παιδί κάθετε σωστά στο θρανίο ή αν η τσάντα που επέλεξε το βλάστάρι τους είναι και η ιδανική.

Μπορεί μια βαριά τσάντα να δημιουργήσει σκελετικό θέμα στο παιδί μου;

Δεν έχει αποδειχθεί σε καμία επιστημονική μελέτη κάτι τέτοιο. Η σχολική τσάντα δεν μπορεί να ενοχοποιηθεί για τη δημιουργία ή την επιδείνωση της σκολίωσης. Άλλωστε, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, η αιτιολογία της δεν είναι γνωστή (ιδιοπαθής). Σκεφτείτε ότι αν ίσχυε κάτι τέτοιο, τα περισσότερα παιδιά θα είχαν σκολίωση!

Ωστόσο, οι βαριές σχολικές τσάντες, που υπερβαίνουν το 10% του σωματικού βάρους, μπορεί σε κάποια παιδιά να προκαλέσουν πόνο στη μέση και την πλάτη – ιδιαίτερα όταν δεν φοριούνται σωστά.

Πώς πρέπει να είναι η τσάντα του παιδιού μου;

Θα πρέπει να προσέξουμε 3 βασικά χαρακτηριστικά:

  1. Να έχει το κατάλληλο μέγεθος για το παιδί.
  2. Να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες επιφάνειες στήριξης / ανάρτησης, οι οποίες να διαθέτουν πολύ καλή επένδυση.
  3. Να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφριά (άδεια).

Υπάρχει όριο στα κιλά που πρέπει να σηκώνει κάθε παιδί ανάλογα με το βάρος του;

Έχει βρεθεί ότι αν το βάρος της τσάντας ξεπερνά το 10% του βάρους του παιδιού, αυξάνεται η πιθανότητα το παιδί να παραπονιέται για πόνο στη μέση ή την πλάτη του. Η πιθανότητα αυτή μεγαλώνει όσο αυξάνεται το βάρος της τσάντας.

Αποτελεί λύση η τσάντα με τα ροδάκια;

Θεωρητικά και υπό ιδανικές συνθήκες, ναι. Ωστόσο, η εμπειρία μου από τις πραγματικές συνθήκες που περιγράφουν οι γονείς δείχνει ότι τα παιδιά αποφεύγουν να χρησιμοποιούν τα ροδάκια με τον σωστό τρόπο. Επιπλέον, εκφράζονται ανησυχίες για το πώς τα παιδιά μεταφέρουν αυτές τις τσάντες όταν ανεβοκατεβαίνουν σκάλες.

Τι ακριβώς είναι η σκολίωση και ποιες ενδείξεις θα πρέπει να μας οδηγήσουν στον γιατρό;

Σκολίωση έχουμε όταν η σπονδυλική στήλη παρουσιάζει μια κύρτωση προς το πλάι, παρατηρώντας τον κορμό από μπροστά ή από πίσω. Σχεδόν πάντα συνυπάρχει στροφή κάποιων σπονδύλων. Η σοβαρότητα της παραμόρφωσης μπορεί να ποικίλλει μεταξύ των παιδιών και μπορεί να αλλάξει στην πορεία του χρόνου, κυρίως κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιδιού.

Οι κύριες ενδείξεις που θα πρέπει να μας οδηγήσουν στον γιατρό είναι:

  1. Ασυμμετρία στους ώμους και τη μέση
  2. Κλίση στη λεκάνη
  3. Ύβος στην πλάτη (καμπούρα) – ειδικά όταν το παιδί σκύβει

Ποια είναι η σωστή στάση του μαθητή όταν κάθεται στο γραφείο του;

Η σωστή θέση μελέτης είναι με τα κάτω άκρα να σχηματίζουν ορθή γωνία και στα ισχία και στα γόνατα, ενώ τα πόδια θα πρέπει να πατούν πλήρως στο πάτωμα ή σε υποπόδιο. Η πλάτη πρέπει να στηρίζεται καλά στην καρέκλα με μία ελαφριά κλίση προς τα πίσω. Τα χέρια και οι καρποί θα πρέπει μόλις να ακουμπούν το γραφείο όταν οι ώμοι κρέμονται και οι αγκώνες λυγίζουν σε ορθή γωνία.

Πώς πρέπει να είναι η καρέκλα που κάθεται ένα 6χρονο παιδί για να διαβάσει για πρώτη χρονιά στη ζωή του;

Για να βοηθήσουμε το παιδί μας –μέσω της καρέκλας– να κάθεται στο γραφείο του έχοντας σωστή στάση, θα πρέπει η καρέκλα να έχει τα εξής βασικά χαρακτηριστικά:

  1. Η πλάτη της θα πρέπει να ακολουθεί και να φιλοξενεί τα φυσιολογικά κυρτώματα της σπονδυλικής μας στήλης (λόρδωση μέσης-κύφωση πλάτης).
  2. Θα πρέπει να ρυθμίζεται σε ύψος (ιδιαίτερα αν δεν ρυθμίζεται το ύψος του γραφείου).
  3. Οι επιφάνειες επαφής με το σώμα του παιδιού να είναι από κατάλληλο υλικό μέσης σκληρότητας

Από τον Κωνσταντίνο Σταραντζή, Διευθυντή Τμήματος Σπονδυλικής Στήλης-Πρότυπου Κέντρου Σκολίωσης στο Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

Ιδανικά σνακ για το σχολείο

Αραβική πίτα με γαλοπούλα και τυρί

Υλικά:

3 αραβικές πίτες
6 φέτες γαλοπούλα
6 φέτες τυρί τοστ
6 λεπτές φέτες από μια φρέσκια μεγάλη ντομάτα
6 φύλλα μαρουλιού κομμένα στη μέση
μαγιονέζα

Εκτέλεση:

Απλώνουμε τις αραβικές πίτες στον πάγκο της κουζίνας. Στη συνέχεια απλώνουμε την μαγιονέζα σε κάθε αραβική πίτα. Ρίχνουμε από 2 φέτες ζαμπόν, τυρί, 1 φέτα μαρούλι κομμένη στη μέση και 2 φέτες ντομάτας σε κάθε αραβική πίτα. Έπειτα τυλίγουμε σε ρολό κάθε πίτα προσεκτικά. Βάζετε στο ψυγείο 15 λεπτά και σερβίρετε.

Σταφιδόψωμο

Υλικά:

500 γρ. αλεύρι για όλεςτις χρήσεις

50 γρ. μαγιά φρέσκια

3/4 φλιτζάνι ζάχαρη

1 κουταλάκι γλυκού κοφτό αλάτι

1 φλιτζάνι σταφίδες μαύρες

1 κουταλιά σούπας κοφτή κανέλα

1/2 φλιτζάνι ελαιόλαδο

1 φλιτζάνι νερό χλιαρό (και λίγο ακόμη αν χρειαστεί)

Εκτέλεση:

Ξεπλένετε τις σταφίδες σε ένα σουρωτήρι. Τις κρατάτε.Διαλύετε τη μαγιά στο μισό χλιαρό νερό μαζί με το αλάτι. Βάζετε το αλεύρι σε μια λεκάνη, ανοίγετε στη μέση μια λακκουβίτσα και ρίχνετε τη ζάχαρη, την κανέλα, το ελαιόλαδο, τη διαλυμένη μαγιά και το υπόλοιπο νερό. Πλάθετε το μίγμα μέχρι να γίνει μια μαλακή ζύμη σαν του ψωμιού. Προσθέτετε τις σταφίδες και τις αναμιγνύετε για να μοιραστούν ομοιόμορφα μέσα στη ζύμη. Σχηματίζετε 2-3 καρβελάκια ή φραντζολάκια από τη ζύμη. Τα σκεπάζετε και τα αφήνετε να ανέβουν και να διπλασιαστούν σε όγκο. Θα χρειαστούν γύρω στις 2 – 2 ½ ώρες. Ψήνετε τα σταφιδόψωμα στους 200ΟC σε προθερμασμένο φούρνο για 30 λεπτά περίπου.

Τυροπιτάκια Κουρού

Υλικά

1 αυγό

1/2 κούπα ελαιόλαδο

1 κεσεδάκι (200 γρ.) γιαούρτι στραγγιστό

250 γρ. αλεύρι που φουσκώνει μόνο του + λίγο για τον πάγκο εργασίας

1/2 κουτ. γλυκού μπέικιν πάουντερ

1/2 κουτ. γλυκού αλάτι

300 γρ. τρίμμα φέτας

1-2 κουτ. σούπας σουσάμι, για πασπάλισμα

Αλειμμα

1 κρόκος αυγού

2 κουτ. σούπας νερό

Εκτέλεση:

Χτυπάμε με τον αυγοδάρτη, σε ένα μεγάλο μπολ, το αυγό με το ελαιόλαδο μέχρι να γίνουν σαν κρέμα. Προσθέτουμε σιγά-σιγά το γιαούρτι, ανακατεύοντας μέχρι να ενσωματωθεί. Ρίχνουμε λίγο-λίγο το αλεύρι και μετά το μπέικιν πάουντερ και το αλάτι ανακατεύοντας πλέον με το χέρι. Συνεχίζουμε το ζύμωμα μέχρι να έχουμε μια μαλακιά ζύμη που να ξεκολλάει από το μπολ. Αν χρειάζεται, προσθέτουμε ακόμη μια κουταλιά αλεύρι. Σκεπάζουμε το μπολ με μεμβράνη. Αφήνουμε τη ζύμη να ξεκουραστεί για 15 λεπτά στο ψυγείο. Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180° C και στρώνουμε με λαδόκολλα ένα μεγάλο ταψί. Αλευρώνουμε τον πάγκο μας και βγάζουμε τη ζύμη από το ψυγείο. Την ανοίγουμε με τον πλάστη ή με το χέρι σε ένα μεγάλο φύλλο. Κόβουμε με μια αναποδογυρισμένη κούπα στρογγυλούς δίσκους ζύμης διαμέτρου 8-10 εκ. Βάζουμε σε κάθε δίσκο από 1 κουταλιά φέτα. Κλείνουμε τη ζύμη σε μισοφέγγαρο. Πατάμε το σημείο της ένωσης για να κολλήσει η ζύμη και να μην χυθεί η φέτα κατά το ψήσιμο. Αραδιάζουμε τα τυροπιτάκια στο ταψί ή στη λαμαρίνα. Ανακατεύουμε τον κρόκο με το νερό και αλείφουμε την επιφάνειά τους. Πασπαλίζουμε, αν θέλουμε, με σουσάμι. Ψήνουμε τα τυροπιτάκια στον φούρνο για 20–25 λεπτά.